06 33 26 09 53 Woldjerspoorweg 5a, 9723 ER Groningen
Explainer - Teamindeling

Uitleg teamindeling

Bij V.V. Engelbert staan er voor de teamindeling drie aspecten centraal die meewegen bij het indelen van de teams:

• Leeftijd:
    • Indeling op basis van geboortejaar
  • Socialen behoeften:
    • Hierin is het belangrijk dat spelers bij hun vriendjes/vriendinnetjes en/of klasgenoten in het team zitten.
  • Selectie:
    • Indeling op basis van kwaliteit (inzet, inzicht en technische kwaliteit)

De afgelopen jaren zijn we ons als club steeds meer gaan ontwikkelen naar het gebruik van een selectiebeleid voor de jeugdteams. Het beleid wat een aantal jaren geleden is geschreven, is gebaseerd op maximaal 3 teams, wat toen al ver weg leek. Momenteel groeien wij als club zo hard dat er ook leeftijdscategorieën zijn, of komen, met 4 teams. Hieronder staat uitgelegd wat het beleid is daarop verder staat ook uitgelegd wat een selectieteam inhoudt.

JO7

Bij de JO7 is het beleid dat de teamindeling is gebaseerd op basis van leeftijd en plezier. Hierin is het belangrijk dat spelers bij hun vriendjes/vriendinnetjes en/of klasgenoten in het team zitten.

JO8 t/m JO12

• 1 team per leeftijd
    • Op basis van leeftijd
  • 2 teams per leeftijd
    • Op basis van leeftijd en sociale behoeften.
  • 3 teams per leeftijd
    • Team 1: Op basis van leeftijd en selectie
    • Team 2&3: Op basis van leeftijd en sociale behoeften.
  • 4 teams per leeftijd
    • Team 1: Op basis van leeftijd en selectie
    • Team 2: Op basis van leeftijd, selectie en sociale behoeften (team sluit aan qua niveau op het eerste team)
    • Team 3&4: Op basis van leeftijd en sociale behoeften.

JO13 t/m JO19

• 1 team per leeftijd
    • Op basis van leeftijd
  • 2 teams per leeftijd
    • Team 1: Op basis van leeftijd en selectie
    • Team 2: Op basis van leeftijd en sociale behoeften.
  • 3 teams per leeftijd
    • Team 2&3: Op basis van leeftijd en sociale behoeften

Selectieteam uitgelegd

Een selectieteam wordt, net als de basisteams, ingedeeld aan het begin van het seizoen. Het doel van een selectieteam is om het niveau van het team zo hoog mogelijk te houden. Er kunnen hierop veranderingen plaatsvinden tijdens het seizoen. Tijdens het seizoen kan een speler soms minder motivatie, inzet of technische onderlegging hebben dan aan het begin van het seizoen ten opzichte van de andere spelers.

Samen met trainers, leiders en HJO wordt constant gekeken naar eventuele wijzigingen voor de selectieteams. Spelers die wisselen van team zullen, na overleg met ouders, eerst 1 keer per week meetrainen met het andere team of de speler daar meer plezier en ontwikkeling doormaakt. Aan de hand van deze resultaten wordt dan besloten of de speler daadwerkelijk aan het selectieteam wordt toegevoegd. In uitzonderlijke gevallen kan dit ook betekenen dat andere spelers verzocht worden deel te nemen aan basisteams. Dit proces vindt gedurende het seizoen continu plaats. In de meeste gevallen wordt tot wijziging besloten in aanloop naar een nieuwe fase of gedurende de zomer- of winterstop.

Basisteams

Een basisteam dat is ingedeeld op basis van leeftijd en sociale behoeften willen wij als vereniging net zoveel bieden als selectieteams.

Bij de basisteams blijkt lastiger om trainers te vinden binnen de oudergeleding. Ouders voelen zich soms minder comfortabel in het verzorgen van trainingen, omdat de ervaring ontbreekt. Om dit probleem op te lossen willen we in de toekomst de bovenbouw (JO13 t/m JO19) verplichten te gaan assisteren bij de trainingen. Dit beleid wordt momenteel ontwikkeld. Feit is wel dat er momenteel (te) weinig bovenbouw teams zijn om hier goed invulling aan te kunnen geven. Daarnaast zit deze verplichting nog niet in de cultuur van VVE en dat willen we zorgvuldig begeleiden.

Bij een basisteam en een selectieteam zijn het de ouders die training geven, dat is voor beide teams dus gelijk.

Ook komend seizoen doen we dus nog een beroep op de ouders om de training voor de basisteams onderbouw te gaan verzorgen. Waar nodig passen we maatwerk toe met ondersteuning vanuit de vereniging.

|   Deel op facebook      |   Deel op twitter

13.
Westerwolde 1
Speelschema
Op het moment staan er geen wedstrijden gepland.
Hoofdsponsor